Gezond afvallen | betekeniseconomie-in-twente.nl

Ik heb mijn blog opgezet voor degenen die graag een gezonde levensstijl willen beginnen. Op mijn blog vindt u alleen informatie bevestigd door experts en advies over gezond eten en verstandig gewichtsverlies.

Slaapprobelemen. Tips Voor Een Gezonde Nachtrust

Slaapprobelemen. Tips Voor Een Gezonde Nachtrust


Moeilijk inslapen, ‘s nachts uren wakker liggen, piekeren over problemen, veel te vroeg wakker worden en vlak voor het opstaan in een diepe slaap terecht komen, wie kent het niet?

Velen hebben te maken met slaapproblemen, daarom hier wat suggesties om uw slaap te bevorderen:

Ventilatie

– Zorg voor een goede ventilatie in uw slaapkamer. Zoals we weten ademen we zuurstof in en stikstof uit. Als we niet goed ventileren zal de afgewerkte lucht ervoor zorgen dat onze slaap niet verkwikkend zal zijn. Beter is het om het raam ‘s nachts op een kier te zetten. De koude lucht zal door de gordijnen tegengehouden worden. Is het erg koud, ventileer dan een uur voor het slapen gaan.

Goed matras

– Wat is een goed matras? Een matras mag niet te zacht zijn. Door het inzakken zullen de bloedvaten enigszins bekneld raken en de bloedcirculatie belemmeren. Als het matras te zacht is en men gebruikt een te hoog kussen, dan zal de wervelkolom een verkeerde stand aannemen. Slaapt men op de zij, dan zal een uitgesproken scoliose (ruggengraatsverkromming) te zien zijn. Een gezond bed moet dus een bepaalde hardheid hebben, al zal dit in het begin wel even wennen zijn.

Geen koffie

– Ik ben al geen voorstander van het veelvuldig drinken van koffie, maar voor het slapen gaan is dit zeker af te raden. Drink in ieder geval geen koffie meer na acht uur. Koffie jaagt de zenuwen op en dit is vooral niet goed voor mensen met een overbelast zenuwstelsel. Neem in plaats daarvan een vervanger op basis van granen en/of cochorei Bambu koffie van dr. A. Vogel is mijn persoonlijke favoriet. Om te wennen aan granenkofie is het mogelijk om te beginnen met half om half. Halveer de hoevelheid koffie en doe daarna er nog een schepje granenkoffie bij. Bouw de koffie af tot je het helemaal vervangen hebt.

Pen en papier

– Het lijkt wel of de problemen ‘s avonds voor het slapen gaan erger worden. Dit kan het inslapen vertragen. Vraag jezelf af: “Wat kan ik op dit moment doen om mijn problemen op te lossen?” Antwoord: “Niets”. Vraag jezelf vervolgens af: “Wat kan ik morgen of de dagen erna doen om stappen te ondernemen om mijn problemen op te lossen of te verminderen?” Zorg altijd voor een pen en papier bij je bed en schrijf de stappen op die je zojuist bedacht hebt. Omdat je het opgeschreven hebt, hoef je het niet meer te onthouden en heb je het van je afgeschreven. Dit geeft rust in je hoofd, wat het inslapen zal bevorderen. Veel probelemen, zoals financiële problemen, kunnen echter niet op korte termijn opgelost worden. Maar je kunt wel een aantal stappen op papier zetten, zoals een brief schrijven naar de schuldeiser, waar je vraagt om een betalingsregeling of uitstel van betaling. Dit geeft ruimte en wat meer rust. 

Lees opbouwende lectuur

Vooral als onze slaap doorbroken wordt door nachtelijk wakker liggen, kan het helpen om wat lectuur te lezen die onze gedachten niet alleen ontspannen, maar ook opbouwen. Positieve gedachten zullen ervoor zorgen dat spanningen verminderen en de slaap wordt hervat.

Massage

Meestal is een grote bloedstuwing naar de hersenen de oorzaak van slapeloosheid. Elke methode waardoor het bloed weer naar de buitenste delen van het lichaam gaat stromen, is aan te bevelen. In het bijzonder wanneer de zenuwen van het hoofd te zeer gespannen zijn, zodat het achterhoofd hard en pijnlijk aanvoelt, wil een massage met de vingertopeen nog weleens helpen. Ook afleidingen door koud water in de nek kunnen een gunstig effect hebben.

Melatonine

Melatonine helpt om lekker in te slapen en bevordert een gezonde slaap. Melatonine is een lichaamseigen stof die in de pijnappelklier wordt aangemaakt. De natuurlijk productie van Melatonine in de hersenen is direct gekoppeld aan blootstelling aan licht. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van Melatonine op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dagactiviteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. Wanneer minder Melatonine wordt aangemaakt, kan het nuttig zijn dit supplement voor het slapen gaan in te nemen.

Pure Melatonine 3mg heeft een gunstige invloed op het dag- en nachtritme, kan worden toegepast bij jetlag en ploegendiensten, helpt bij het in stand houden van een natuurlijke slaap- waakritme en bevordert een gezonde slaap.

Tot slot: Denk ook eens aan de mogelijkheid van een belasting omtrent magnetische stralingen. Onderschat dit niet. In mijn artikel: ‘Electrische straling en onze gezondheid’, vertel ik daar meer over. Zeker de moeite waard om dit artikel ook eens te lezen!

Ik hoop dat ik met deze suggesties velen kan helpen die met dit vervelende probleem te maken hebben. Veel succes!

Rate this post